SystemError

Hoihoi lieve mensen van deze bijzondere wereld,

Ik ben geslaagd! wopwop! eindelijk na jaren bikkelen heb ik nu eindelijk het gevoel dat ik echt iets kan bijdragen in de maatschappij. Wat was ik blij zeg! ik voelde mij nog nooit zo trots als toen en eindelijk had ik mijzelf die stem gegeven om op die manier een stem voor de ander te kunnen wezen.

Maar toen ik na mijn stage overging op werk kreeg ik te maken met meerdere Errors in mijn hoofd. Ik wist niet meer wat ik moest doen, ik hoefde veel minder te werken dan eerst en mijn verwachtingen waren heel anders dan de praktijk. Ik begon al snel mij weer te vervelen. Later merkte ik ook dat het niet altijd duidelijk was voor mij wat nou van mij verwacht werd. Waar ik op mijn stages steeds tegenaanliep, waardoor ik maar wat ging doen. Hier werd ik dan ook erg onzeker van.

Daarbij was het een hele grote verandering waar ik mijzelf misschien wat meer op had moeten voorbereiden.

Dit is daarom ook mijn eerste blog weer na die lange tijd dat ik niet meer blogs heb geschreven.

Ik vind het belangrijk om onbesproken zaken bespreekbaar te maken, en daarom schrijf ik nu ook deze zaak op. Wat vaak voorkomt bij mensen met autisme namelijk is dat een grote verandering in hun leven hen van hun doen kan brengen. Ik merkte dit ook erg bij mijzelf. Waar ik in eerste instantie de zaken goed op orde had, moest ik nu echt weer even schakelen. Het was niet even, nee ik had 2 a 3 weken de tijd nodig om weer in het ritme te komen.

Maar het leven gaat door, dus moest ik ook doorgaan. Ik moest echt even op onderzoek uitgaan bij mijzelf hoe ik in mijn ritme was gekomen op mijn stage. Wat heeft mij toen geholpen, hoe ging ik toen om met veranderingen? Misschien doe ik het nu anders dan toen?

Stel je komt iemand tegen die net als mij moeite heeft met overgangen en daardoor een systemerror krijgt als het ware, wat zou jij dan doen om deze persoon te helpen met schakelen naar deze overgang? Zodat de symptomen van autisme bijvoorbeeld, wat minder te voorschijn hoeven te komen.

Ik had zelf wat tips gekregen van mijn ggz begeleidster die ik toen voor mijn autisme had. Hieronder wat tips:

Zorg ervoor dat je weet wanneer deze grote verandering plaatsvind. Zo kun je je goed voorbereiden op dit moment en kun je makkelijker aan de slag.

Zorg ervoor dat je voordat deze overgang plaatsvind zo weinig mogelijk te doen hebt, waardoor je je alleen hierop hoeft te concentreren. Ik denk dat dit bij mij 1 van mijn grootste problemen was. Ik had daarvoor namelijk nog heel veel gepland staan, waardoor ik eigenlijk geen overzicht meer had en ik mij niet goed kon voorbereiden op de eerste en 2e werkweek.

Bij kleine veranderingen kun je 1 week van tevoren tegen mij zeggen dat die week erna een verandering plaatsvind of een kwartier van tevoren, maar het liefst niet dezelfde dag. Wat ik bijvoorbeeld weleens tegenkwam, waar je helemaal niks aan kan doen, maar wat haast dagelijks kan gebeuren is dat ik een planning heb gemaakt en dan dezelfde dag te horen kreet dat er die dag nog iets anders plaatsvond, waardoor heel mijn planning voor mijn gevoel overhoop lag.Hier heb ik echt heel veel moeite mee.

Zorg ervoor dat het leven van deze persoon zo voorspelbaar mogelijk is. Voor mij is het bijvoorbeeld fijn om in ieder geval vaste werkdagen te hebben. Zo kan ik makkelijker omgaan met uitdagingen zoals andere dagen dat iets ingepland wordt. Daarnaast vind ik het fijn om iedere week een eigen planning te maken en mij hier zoveel mogelijk aan te houden.

Maar niet altijd kun je verandering voorkomen, je kunt wel ermee leren omgaan zodat het voor jou en je omgeving zo dragelijk mogelijk is.

dit zijn overigens dingen die voor mij werken. Er zullen genoeg mensen zijn bij wie dit niet werkt. Dus kijk vooral naar wat is de draagkracht en de draaglast voor de individu die je voor je hebt.

Herken jij je nou hierin en heb je wat aan mijn tips? laat het mij dan gerust weten, ook als je tegen dingen aanloopt vanwege je autisme kun je ook altijd bij mij terecht.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag